فیلتر جدید برای بهبود عکاسی دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها در نور کم

فیلتر جدید برای بهبود عکاسی دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها در نور کم

عملکرد دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها در نور کم احتمالا به زودی دستخوش تقویت قابل توجه‌ای می‌شوند و این عمل به لطف توسعه‌ی یک نوع جدید فیلتر رنگی امکان‌پذیر است. فیلتر جدید که توسط مهندس دانشگاه یوتا ایجاد شده، طبق گزارش‌ها سه برابر نور بیشتر نسبت به فیلترهای معمولی را ارائه می‌دهد که موجب تصاویر روشن‌تر و واضح‌تر با تکثیر رنگ بهتر می‌شود.

اغلب دوربین‌های دیجیتال، به استثنای مواردی مانند Fujifilm X-Trans و Sigma Foveon، از یک فیلتر Bayer برای کمک به کسب اطلاعات نوری استفاده می‌کنند. این فیلترها بر روی سنسور تصویر قرار گرفته و نور را به صورت الگوی موزاییکی قرمز، آبی و سبز در سطح پیکسل فیلتر می‌کنند پیش از آنکه تصویر نهایی با رنگ‌های کامل گرفته شود. با این حال گفته شده این مجموعه‌ی فیلتر رنگی ناکارآمد بوده و موجب جلوگیری از رسیدن 50 تا 70 درصد از نور به سنسور می‌شود.

به این ترتیب، اخیرا پیشرفت‌هایی را در مورادی مانند Micro Color Splitter پاناسونیک می‌بینیم که به این مشکل پرداخته و نور بیشتری را وارد سنسور تصویر می‌کنند. جدیدترین دستاورد از پروفسور مهندسی کامپیوتر، راجش منون از دانشگاه یوتا ارائه شده که یک مجموعه‌ی فیلتر پراشنده‌ی شفاف جدید را ایجاد کرده که سه برابر تور بیشتر را نسبت به جایگزین‌های Bayer ارائه می‌دهد.

این فیلتر شفاف جدید تنها یک میکرون ضخامت دارد (100 برابر نازک‌تر از یک تار موی انسان) و متشکل از ویفر شیشه‌ای به همراه شیارهای میکروسکوپی دقیق در یک طرف است. این محصول نور را به شیوه‌های خاص در حین عبور منحرف کرده و مجموعه‌ای از حداقل 25 کد یا الگوی رنگی جدید را پدید می‌آورد که توسط نرم افزار خوانده می‌شوند. به دلیل آنکه سه برابر نور بیشتر به سنسور می‌رسد و فیلتر اطلاعات رنگی بیشتری را تولید می‌کند، این تکنولوژی منجر به تصاویر روشن‌تر با تکثیر رنگ دقیق‌تر می‌شوند.

درحالیکه این فیلتر می‌تواند در هر نوع دوربین دیجیتال بکار رفته، منون آن را به طور خاص برای دوربین‌های اسمارت‌فون‌ها توسعه داده که در آن عملکرد در نور کم مهم به شمار می‌رود. وی تصور می‌کند اولین محصولات تجاری مجهز به این فیلتر جدید، می‌توانند طی سه سال آینده وارد بازارها شوند. او همچنین فیلتر خود را قابل استفاده در بخش‌های صنعتی مانند ربات‌ها، دوربین‌های امنیتی و پهپادها می‌داند.

مقاله‌ی "تصویربرداری رنگی با حساسیت زیاد از طریق یک فیلتر شفاف و اپتیک‌های محاسباتی" اخیرا در ژورنال Optica منتشر شده است.

منبع : gizmag



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تکنولوژی نو ، سخت افزار ، تلفن همراه ، ،


تاريخ : شنبه 9 آبان 1394برچسب:, | 19:0 | نویسنده : احسان |

.: تازه های الکترونیک و تکنولوژِی :.

آمارگیر وبلاگ



  • صونا پرواز